miércoles, 21 de septiembre de 2016

T-2: Les noves formes d'aprendre a l'era digital

Quan sentim la paraula professor ens ve al cap una imatge d'una persona davant els alumnes guiant la classe a la seva manera, fent que els estudiants aprenguin a base de memorització en comptes de fer que els conceptes que els hi esta ensenyant l'aprenguin de la millor manera per a cadascú. Això no hauria ser així. El professor ha de ser capaç d'introduir la tecnologia adaptant-la a la metodologia que ensenya, per tal d'afavorir una millora en l'aprenentatge dels infants. El mestre hauria de complir amb la regla de les 3 r's (reading, writing and arithmetic) i amb les de 4 c's (creativitat, pensament crític, comunicació i col·laboració). 

Tot i que l'educació està basada en la metodologia d'ensenyament de l'època de la Il·lustració, un professor actual hauria d'estar preparat per a que la tecnologia sigués el motor del canvi que ens portés a una de nova. Per exemple, es poden fer servir aplicacions mòbils com el Snapchat per explicar una història als més petits, l'Instagram per explicar coneixement del medi natural mitjançant fotografies o el Twitter per a que els alumnes més grans aportin els seus pensaments sobre un tema tractat a classe. Tot això aportarà més implicació per part dels joves, ja que les TIC les utilitzen contínuament en la seva vida diària. Amb aquest conjunt, podem afirmar que el canvi de metodologia, a més de ser positiu, és senzill d'aplicar.




T-1: Alfabetització multimodal


L'alfabetització multimodal combina diferents recursos comunicatius. Utilitzem aquest tipus de comunicació en la nostra vida quotidiana quasi bé sense adornar-nos-en, es pot donar des de la explicació d'un professor als seus alumnes, (combina l'expressió oral amb la visual, al fer gestos i moviments) fins a un cartell publicitari (combina l'escriptura amb imatges). Per a què serveix? Principalment per aclarir i processar de manera més fàcil i activa la informació i conceptes que rebem. 

Per exemple, un llibre de text pot resultar pesat per a un nen petit, però si a aquests texts els hi afegim imatges i dibuixos, resulta més atractiu i comprensible per a ells. Un altre cas on l'alfabetització multimodal está present és en una conversa, l'expressió oral es junta amb el llenguatge no verbal (visual) per transmetre així una comunicació molt més completa. En conclusió, l'alfabetització multimodal és un tipus de comunicació que ens atrau a comprendre els diferents estímuls que rebem.